تعمیر و نگهداری

سرویس نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه (PM) مجموعه فعالیت ها و روش های منظم و دوره ای است که به منظور بررسی وضعیت موجود, به روز رسانی و حفظ تجهیزات در شرایط مطلوب,انجام می شود .به نحوی که افزایش بهره وری و کاهش فرسایش تجهیزات و در نتیجه کاهش هزینه های سنگین خرید و تعمیرات قطعه برای مجموعه به حداقل برسد.

اهداف

هدف از اجرای PM را می توان به موارد ذیل خلاصه نمود:

۱- بیشینه کردن دوره عمر مفید دستگاه ها و تجهیزات ۲- بیشینه کردن قابلیت اطمینان دستگاه ها و تجهیزات ۳- بیشینه کردن کارایی کل تجهیزات ۴- کمینه کردن تعمیرات اتفاقی دستگاه هاو ماشین آلات ۵- تحت کنترل در آوردن توقفات و جلوگیری از خرابی های عظیم به دلیل بروز یک اشکال جزیی و کم نمودن تعداد دفعات از کار افتادن تجهیزات ۶- تحت کنترل درآوردن موجودی قطعات یدکی در انبار و ایجاد نظم و ترتیب و استاندارد کردن امور مربوطه ۷- کاهش هزینه های تعمیرات تکراری و متوالی و در نتیجه استفاده بهتر از قطعات یدکی ۸- افزایش کیفیت راهبری و جلوگیری از اتلاف وقت و جلوگیری از فراموشی برخی از تعمیرات در زمان توقف ۹- زمان سنجی و روش سنجی فعالیت های تعمیری و تولیدی

در نتیجه بالا بردن بهره وری شاخصه های تعمیرات سنتی

۱-تعمیر دستگاه، پس از خرابی آن ۲- انجام سرویس ها و بازدیدها بصورت ناقص، متفرق و سلیقه ای ۳-عدم ثبت مستمر اطلاعات تعمیراتی ۴-عدم بررسی و تجزیه و تحلیل اطلاعات ثبت شده و صدور گزارش های مورد نیاز ۵-عدم بهره برداری از نتایج گزارشات به منظور اصلاح روشها نقاط ضعف و قوت نگرش سنتی

نکات قوت

۱- بومی بودن و جا افتاده بودن روش سنتی ۲- سنخیت داشتن شاخصه های تعمیرات,با سایر امور جاری در کشور.

نکات ضعف

۱-عدم توان بکارگیری دانش و فن آوری های جدید. ۲-معلوم نبودن قابلیت اطمینان و ضریب آمادگی دستگاه ها. ۳-وابستگی کامل سیستم به دانش و حافظه تعمیرکاران (به علت مستند نکردن فعالیت های تعمیراتی) ۴-عدم ثبات در (سازمان,روش و فرآیندها) پس از هر جابجائی نیروی انسانی (مدیر تعمیرات یا تعمیرکار). ۵- روشن نبودن مقصرین احتمالی در خرابی ها.

به دلیل عدم وجود شرح وظیفه و دستورالعمل ها شاخصه های نگرش سیستمی (نظام مند) به تعمیرات

۱-ثبت کلیه فعالیت ها , ارائه گزارشات و پیشنهادات ۲-اولویت دادن به فعالیت های پیشگیرانه PM 3-ایجاد یک فراگرد اطلاعات فنی وسیستمی فیمابین بخش های مختلف سازمان و همچنین فیمابین سازمان عملیاتی و بخش های ستادی و اداری. ۴- ایجاد بستر مناسب برای مشارکت کلیه نیروهای عملیاتی, اداری و پشتیبانی در انجام فعالیت های PM.

مراحل انجام PM برای تجهیزات مرکز داده

۱- شناسایی سیستمها اعم از قطعات و تهیه یک شناسنامه برای دستگاه ۲- باد گرفتن کردن دستگاه به طوری که تمامی گرد و خاک درون دستگاه زدوده شود. ۳- استفاده از اسپری های مخصوص برای تمیز کردن درگاه های حساس دستگاه برروی قطعات الکترونیکی دستگاه ۴- تمیز کردن بدنه دستگاه از بیرون و داخل ۵- روشن کردن دستگاه و مطمئن شدن از سلامت دستگاه توسط تست Smart Start 6- در صورت شناسایی خرابی ارجاع آن جهت تعمیر و تعویض قطعه خراب با سالم ۷- راه اندازی مجدد دستگاه و تحویل آن به مشتری.

اجرا شده توسط: همیار وردپرس